mandag 28. desember 2009

førjulstida hjemme hos oss:)

Litt bilder fra førjulstida hos oss!

Førjulssøndag på Borgundgavlen, veldig koselig tradisjon vi har hatt de siste åra! :)
Her griller vi brød, nam nam. Daniel likte det veldig godt!

Her har vi vært og fått sett hvordan de bakte pepperkaker i gamle dager, og får prøvesmake litt og ;)

Også har vi vært og kjøpt godteri på den gamle boda!


Når en pepperkakebaker... eller når en pepperkakedeigspiser..hehe:)


Pynte pepperkakene måtte vi og.. stor hitt:)





En anna dag var det pepperkakehuset som sto for tur!




Vi må vel spise det når jeg blir bedre i halsen! Daniel har forsåvidt forsynt seg ganske godt allerede..hehe:)


Brune pinner har jeg laget og, noe har vi i skapet, mens endel blei gitt bort i gave:) De er veeeldig gode!
Ingridienser
200 g TineSmør ;
200 g sukker
1 eggeplomme
1 ss sirup, lys
½ ts malt kanel
1 ts vaniljesukker
1 ts natron
300 g hvetemel
dryss oppå;
sammenvispet egg
1 dl perlesukker
1 dl hakkede mandler
Rør smør og sukker godt. Bland i resten av ingrediensene. Elt deigen og del den i 6 emner. Trill pølser og trykk dem litt flate på stekeplaten.
Pensle med egg, dryss på mandler og sukker.Stek kakene. Skjær stengene på skrå i smale kaker mens de er varme.I stekeovnen ved 175 grader i ca.10 minutter



Etter å ha vært ute og leiket, er det godt å lage seg en kopp kakao! Og det har vi gjort ofte i det siste. Nam nam!



Barna mine har fått kallendergaver. Lillejulaften fikk Sebastian et søtt juletre fra "HERLIGHET" og juletrepynt, til å ha på rommet sitt.




Jeg var på seinvakt på lille julaften, men da jeg kom hjem, pyntet vi juletret!


SIA julekulene synest jeg er fiine :)


Ellers så venter jeg fremdeles på at AB skal begynne å funke. I tillegg til å ha vondt i halsen, har hodet begynt å streika og.. altså, hodepine..;) Håper bare jeg ikek får noe migrene dritt som jeg gjorde etter influensaen i sommer..:/

Jeg håper jeg våkner friskere og mer opplagt i morgen. Har lånt meg tre romantiske filmer, så kjeder jeg meg ikke så veldig i hvertfall!

5 kommentarer:

  1. Så nydelige kuler! Enig med at de var fine!! Jeg likte juletreet ditt! Og et eget lite tre til Sebastian, så kult.
    Det ser ut som at dere har hatt en herlig førjulstid. Ordentlig kos. *klem og god bedring*

    SvarSlett
  2. Takk snuppa!! :) Ja, det blei bra med et lite juletre til Sebastian :) Nissen hang til og med snop på det treet også da han var innom natt il julaften! OG la sjoklade under det!! Vi har hatt ei fiiin førjulstid, det har vi!! Yakk for god bedrngs ønsket, jeg tror det hjalp ;) tjoho!!

    SvarSlett
  3. Nei men hei på deg Karina!
    Har ikke fått med meg bloggen din jeg...

    Koselige bilder fra julen du viser. Er jo bare perfekt ute nå med all denne sneen. Om en bare slapp å måke ;o)

    Godt nyttår!

    SvarSlett
  4. så mange flotte bilder!! dere er så flinke å være med på ting som skjer i ålesund, ser skikkelig koselig ut alt dere er med på=)
    riktig godt nyttår til dere, gleder meg til du skal begynne hos oss nå=)

    SvarSlett
  5. Så herlige bilder fra førjul og jul. Håper halsen blir bedre og at du får et herlig 2010 med dine kjekke gutter! Både små og store!

    SvarSlett