fredag 18. mai 2012

" . . i rødt, hvitt og blått!"

I dag (ups.. klokka passerte midnatt med 1 min da jeg postet innlegget) prøvde jeg meg på en Pavlova kake, det er andre gangen jeg prøver meg på det, og jeg er fortsatt ikke helt fornøyd. Selv om nabogutten godkjente den ;)

Oppskifta? Den fikk jeg fra en nabo, som igjen har funnet den i Allers:

Marengsbunn:
4 eggehviter
1/4 ts salt
250 g sukker
2 ts maisenna
1 ts hvitvinseddik eller bringebæreddik.

Fyll:
1 pk ferdig vaniljekrem
3 dl kremføte
2 ss sukker
ca 300 g frisk frukt.

1. Ha romtempererte eggehviter ( allerede her falt jeg ut, da jeg slettes ikke hadde tid til å vente på at de ble romtempererte i dag..), i en ren, tørr bolle (det klarte jeg) av glass eller rustfritt stål (*kremt*). Pisk dem sakte sammen med litt salt (som jeg med et uhell doblet dosen på) til de danner et mykt skum. Skru opp hastigheten til boblene i skummet er små og jevne (hadde litt problem med og skille ujevne og jevne bobler). Når skummet danner stive topper, tilsett sukker, litt av gangen (eller som meg; alt på en gang). Pisk til blandingen er myk og blank og alt sukker er oppløst. Ikke visp for lenge, da blir blandingen kornete.

2. (Husk å..)vend inn siktet maisenna og eddik med t-skje. Legg bakepapir på på et stekebrett, tegn en sirkel etter ei kakeform, ca 24 cm. Legg marengsen i sirkelen og form det til en kake, ca 2,5 cm høy. (Jeg kom først på maisennaen og eddiken da jeg og Daniel hadde slikket slikkepotten, og jeg fint hadde dandert til kaken på bakepapiret.. eller omvendt var det forhåpentligvis, så da var det bare å finne frem ny slikkepott og bolle og få skrapa marengsen i bollen igjen, uten for mye søl)


3. Stek kaken midt i ovnen på 160 grader i ca 1 time til bunnen er sprø på yttersiden og lyst kremfarget
(jeg holder meg til 45 min neste gang ;) Skru av ovnen og la kaken stå i steekovnen til den er avkjølt. (Her leste jeg igjen feil, og hadde døra på steikeovnen åpen). Ta den ut, snu den forsiktig og legg den på et fat. ( Ble ikke noe snuing av kaka for min del, rett og slett pga det ferdige resultatet ikke passet seg slik)

4. Fordel vaniljekrem utover bunnen, pisk fløte og sukker til en myk(!!) krem og ha over - eller bland vaniljekrem med kremen. Pynt med bær som jordbær, bringebær, blåbær og frukt, gjerne kiwi. Og hva annet enn rødt, hvitt og blått passer vel til 17. mai! Hipp Hipp Hurra!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar